Jakie wnioski pÅ‚ynÄ… z raportu UOKiK dot. oznakowania kosmetyków?

Inspekcja Handlowa zbadaÅ‚a w II i IV kwartale 2020 r. rynek kosmetyków. Analizowano czy konsumenci otrzymujÄ… niezbÄ™dne informacje w jÄ™zyku polskim; czy oznakowanie produktów jest poprawne (czy konsumenci majÄ… dostÄ™p do poprawnego skÅ‚adu kosmetyku, instrukcji użycia, Å›rodków ostrożnoÅ›ci, czy poprawnie zidentyfikowano osobÄ™ odpowiedzialnÄ… za produkt, ect.). Kontrolowano także prawidÅ‚owość obrotu w zakresie substancji regulowanych, a także poprawność komunikacji marketingowej, w tym dowody skutecznoÅ›ci dziaÅ‚ania produktów. Czego dowiadujemy siÄ™ z podsumowania tego badania?

Jaki był cel inspekcji?

Celem inspekcji  byÅ‚o sprawdzenie prawidÅ‚owoÅ›ci oznakowania różnego rodzaju kosmetyków oraz prawidÅ‚owoÅ›ci obrotu tymi produktami, a także sprawdzenie deklaracji i znajdujÄ…cych siÄ™ na opakowaniach oÅ›wiadczeÅ„ marketingowych dotyczÄ…cych dziaÅ‚ania kosmetyków (claims). 

Jakie były wyniki?

Co prawda na 242 skontrolowane podmioty – w ok. 20% stwierdzono nieprawidÅ‚owoÅ›ci. Zakwestionowano 148 z 935 partii kosmetyków, co stanowi 15,5% wszystkich badanych. Natomiast wiÄ™kszość ze wskazanych przez UOKiK uchybieÅ„ nie byÅ‚a zwiÄ…zana ze znaczÄ…cym ryzykiem dla zdrowia konsumentów, stÄ…d nie wymagaÅ‚a natychmiastowych Å›rodków zaradczych. ZnaczÄ…ca wiÄ™kszość zidentyfikowanych nieprawidÅ‚owoÅ›ci może być skorygowana przy dodruku etykiet.

Jedynie w 23 na 953 badane partie (2,5% badanych) stwierdzono czynnik wymagajÄ…cy natychmiastowego wycofania produktu z rynku. Dlaczego? Produkty byÅ‚y po prostu przeterminowane. Musimy jednak pamiÄ™tać, że pilnowanie, by w asortymencie danego sklepu czy hurtowni byÅ‚y produkty z odpowiednim terminem przydatnoÅ›ci to obowiÄ…zek wÅ‚aÅ›cicieli tych podmiotów, a nie producentów.

Na co zwrócili uwagÄ™ kontrolerzy Inspekcji Handlowej?

Branża prawidÅ‚owo podchodzi do substancji regulowanych

Inspektorzy sprawdzili też przestrzeganie prawidÅ‚owoÅ›ci obrotu w zakresie ograniczeÅ„ i zakazu stosowania niektórych substancji. I nie znaleziono tu Å¼adnych uchybieÅ„!

Analizowano informacje o skÅ‚adzie produktów zawarte na opakowaniach kosmetyków: sprawdzono, czy nie zawierajÄ… one substancji niedozwolonych (takich jak: antybiotyki, atropina, benzen, chlor etc. i wiele innych z 1644 substancji wskazanych w zaÅ‚Ä…czniku II do rozporzÄ…dzenia 1223/2009), a także czy stosowanie substancji dozwolonych do stosowania z ograniczeniami jest prawidÅ‚owe (skÅ‚adniki obecne w aneksach III ÷VI rozporzÄ…dzania). 

Nie zidentyfikowano wiÄ™c Å¼adnego produktu naruszajÄ…cego przepisy o stosowaniu substancji regulowanych. Co oznacza, że tak naprawdÄ™, poza komunikacyjnymi i marketingowymi nieÅ›cisÅ‚oÅ›ciami nie zidentyfikowano produktu niebezpiecznego dla zdrowia konsumentów.

 

Jak uniknąć negatywnych konsekwencji kontroli inspekcji handlowej? 

WspółpracujÄ…c z rzetelnym i skrupulatnym zespoÅ‚em safety assessorów, który:
– wskaże uchybienia w zakresie planowanego oznakowania,
– przedstawi szczegóły wymagaÅ„ w zakresie oznakowania towarów paczkowanych,
– wytÅ‚umaczy co wolno, a czego nie wolno deklarować na opakowaniu kosmetyku!

Informacje o raporcie dostÄ™pne są tu.

 
 
Podziel siÄ™ wpisem